Pages

Monday, October 21, 2013

Livet som såld

Boken handlar om en ung rysk flicka som heter Natasja. Natasja bor i en liten by tillsammans med hennes mormor. Deras vardag är väldigt simpel och fattig. Natasja är sjutton år och är arbetslös. Hon älskar att läsa böcker utav den enkla anledningen att böcker innehåller kunskap. Natasja ville inte arbeta och slita så som sin mormor gjort på deras gård i hela sitt liv, och verkligen inte som sin mor. Hennes mor var djup alkoholist tills hon tillslut dog utav alkoholen. En dag när Natasja är ute och går stöter hon på en man. Han heter Sergej och är i fyrtio års åldern. De börjar prata om Natasjas arbetssituation och Sergej erbjuder henne ett jobb som barnflicka. Problemet är att jobbet ligger i Estland. Natasja tvekar men tar till sig mod att ta jobbet. När Natasja väl är påväg till Estland märker hon att det är något som inte stämmer. Tillslut blir hon inlåst tillsammans med två andra flickor i samma ålder. De berättar för Natasja vad som väntar henne, men hon är skeptisk. Efter några månaders försök att fly tappa Natasja hoppet om att få leva ett normalt liv, tills hon en dag träffa den svenska mannen.

Såld är en verklighets baserad bok och är skriven utav Vera Efron och Natasja själv. Vera Efron har skrivit flera verklighets relaterade böcker, men inga som jag själv har läst. Jag tycker att boken är super bra och jag rekommenderar den starkt. Första gången jag läste boken blev jag arg och ledsen, eftersom jag tycker inte om när människor blir behandlade illa eller blir utnyttjade. Speciellt inte på detta brutala sätt. Från att jag börjat läsa boken kunde jag inte sluta tänka på Natasja. Jag har läst boken tre gånger och blir lika rörd varje gång. Överlag tycker jag inte om att läsa böcker, men denna boken är speciell på många sätt. Ett exempel är att människor blir utsatta på detta sätt i runt om i världen. Det tycker jag är skrämmande eftersom människor är inte varor, men det som även mig är att det förekommer i Sverige.

No comments:

Post a Comment