Pages

Monday, October 21, 2013

Zlatans uppväxt

Boken handlar om Zlatan och hans uppväxt. Den är skriven som självbiografi (lättläst) där han bland annat berättar om hans tuffa uppväxt i Rosengård. Det är som Zlatan talar till en när man läser boken för den är skriven i jag form. Originalboken är skriven av David Lagercrantz och är berättad av Zlatan själv. Det finns också ett annat exempel av boken som är lite lättare att läsa, den kallas “lättläst”. Den enklare exemplaret av boken är skriven av Mats Wänblad.

Jag är Zlatan är en väldigt bra och intressant bok att läsa. När man läser boken är det som att det är själva Zlatan som talar till en. Språket i boken är bra och den är inte speciellt svårskriven. Jag tror att författaren vill att läsaren ska förstå hur tufft Zlatan hade det under sin uppväxt.
I boken berättar han om hans tuffa uppväxt i rosengård med skilda föräldrar och ont om pengar. I skolan var Zlatan stökig och kunde inte sitta stil. Det fick konsekvenser och han fick ofta byta skola och gå på möten. På ett av mötena med skolan så sa de att de skulle sätta en extra lärare bara för att ha koll på Zlatan. Hon var som ett plåster på honom. Så på en bandylektion så var extra läraren där och glodde då passade han på att skjuta henne med bollen rätt i ansiktet.
Detta är bara några av händelserna som händer i boken.
Skillnaden mellan denna lättlästa Zlatan boken och originalet är inte så stor. I originalet är historien bara mera detaljerad. Jag skulle rekommendera att läsa den lättlästa. För att där stor allt de viktiga och intressanta korfattat.

Jag själv ser boken som en av de bästa böckerna jag har läst. Jag rekommenderar denna boken. Den är en väldigt motiverande bok som är ett bevis på att man aldrig ska ge upp. Boken är avsedd för framförallt fotbolls intresserade. Den skulle fått 10/10 i betyg.  


No comments:

Post a Comment