Pages

Wednesday, January 22, 2014

Krig och kärlek


Boken jag har recenserat heter “Tid att älska, dags att dö” och är skriven av den tyska författaren E.M Remarque. Boken handlar om en tysk soldat som kommer hem från ett kriget i Sovjet och märker att hans hemstad har blivit bombad och hans familj är spårlöst försvunna, och då träffar han sitt livs kärlek.

Språket i boken tyckte jag var ganska “fint” det var många gamla finna ord som användes och författaren använder också säg av många dialoger och man kan säga att det mesta av boken är dialoger. Temat i boken är krig och kärlek för i boken så träffar huvudkaraktären
Ernst Gräber sin gamla skolkamrat vid namn Elisabet och de blir då kära. Men det är fortfarande krig och Ernst måste fortfarande strida för sitt land som är på den förlorande sidan vilket gör att han måste tänka på sina nära och kära vilket han inte gjort innan. Ett av budskapen i boken är att vissa hur de civila i kriget påverkas av kriget och Ernst är ett exempel på det för han får inte det han helst ville ha, ett privat liv utan han får istället slitas med i kriget som han faktiskt inte vill vara del av och inte förstå meningen med. Författaren har även skrivit en liknande bok om första världskriget som heter “på västfronten intet nytt” där man får se kriget från en 19-årig soldats synvinkel istället.

Jag tycket boken var bra, det kanske inte var min smak men boken var spännande och dramatisk fast jag tyckte den var ganska seg ibland. För alla som är intresserade av andra världskriget eller bara att läsa en bra bok rekommenderar jag denna boken och den får 7/10 i betyg.  

No comments:

Post a Comment